מה המילים “טרנספורמציה דיגיטלית” אומרות לכם?

מה המילים “טרנספורמציה דיגיטלית” אומרות לכם?

קרדיט:

כאשר buzzword חדש מגיח אל העולם, כולנו דואגים לעטוף, לכרבל ולטפח את הרך הנולד. אנחנו מקפידים לפרגן לו, להזכירו בכל שיח רלוונטי (וגם בשיח פחות רלוונטי) ויותר מכל, מייצרים קולאז’ מפרשנויות ותתי-פרשנויות משלנו, הרחבות של המושג והסברים שהשאלנו מאחרים, עד שאותו רך נולד הופך ליישות עצמאית מרובת פנים וצורות: לפעמים עד כדי אי הבנה או חוסר התמצאות במרחב בו נוכח אותו באזוורד. 

טרנספורמציה דיגיטלית מהי?

אחד מיצרני ה-buzzwords הגדולים הוא עולם הדיגיטל. השינויים התדירים, ההתפתחויות הן של הטכנולוגיה והן של האנשים בתוכה ואיתה, הופכים עולם זה למרחב פתוח, חופשי ומשוחרר שמשגר אלינו באופן עקבי מילים וביטויים חדשים.

הבאזוורד שעליו אדבר בנקסט קייס יהיה טרנספורמציה דיגיטלית

אחרי פגישות ושיחות עם קולגות ולקוחות עולה בברור שהפרשנות לצמד המילים הזה מגוונת ורחבה, החל מאלה המסתפקים באמירה שגיוס אנשים מדור ה-Y (כי הם הרי דיגיטליים, אז…) סוגר להם את הפינה – ועד לאלה שהופכים את הדיגיטל לדרך החיים של הארגון כולו. 

לאחר שנות ניסיון רבות בקבוצת שטראוס, שבהן הקמתי מאפס את מערך הדיגיטל של הקבוצה, עברתי להקים ולהוביל (נכון, מאפס) את מערך הדיגיטל של קבוצת הרכב כלמוביל (יונדאי, מיצובישי ומרצדס). שני עולמות, שני קצוות. האחת, אינה מכירה את הצרכן הסופי או את מסעו, שאורך פחות משלוש שניות לקבלת החלטה ולכן עוסקת בעיקר ביצירת TOM ) Top Of Mind) בתקווה לנצח בכל פעם מחדש בעולם אימפולסיבי, כשב-180 מעלות משם נמצאת הקבוצה השנייה, שבה רמת המעורבות בקבלת ההחלטה גבוהה (השנייה אחרי רכישת דירה), ישנו מסע לקוח שקבלת ההחלטה בו עשויה לארוך בין 3-6 חודשים ולעיתים אף יותר וישנה מערכת יחסים עם הלקוח גם לאחר הרכישה.

שנים מרתוניות וסיזיפיות אלו הבהירו לי מעל לכל ספק שבסיס הטרנספורמציה הדיגיטלית מתחיל לפני הכל – בראש (תרתי משמע)! טרנספורמציה כזאת דורשת הבנה אמיתית מצד מנהיגי הארגון. בעולם הנוכחי שבו כמעט כל החוקים שהכרנו משתנים ומתעדכנים ללא הפסק, המנהלים מביאים עימם אתגר חדש ומורכב שנקרא טרנספורמציה דיגיטלית שמטרתו להתאים לעולם המשתנה את התהליכים ושיטות העבודה הקיימים בארגון, כמו: חוויית הלקוח, תהליכים תפעוליים ומודלים עסקיים, כך שישתלבו באמצעות הטמעת יכולות דיגיטליות באופן אינטגרטיבי ואופטימלי ויחד יניבו את התוצאות האפקטיביות ביותר עבור הארגון.

איך טרנספורמציה דיגיטלית מתרחשת בפועל?

בהרצאתי, אשתף אתכם במסע הטרנספורמציה הדיגיטלית שהובלתי בקבוצת כלמוביל, אחשוף את האתגרים, הגישות והדילמות, הקונפליקטים והתוצאות יוצאות הדופן. בינתיים, הנה טעימה מהאלמנטים שטרנספורמציה כזאת דורשת. 

Digital Champion

הדרך לטרנספורמציה מוצלחת עוברת דרך הבעלים של החברה, המנכ”ל, חברי הנהלה ומובילי דיגיטל.

תשתית של אווירה ותרבות

יש חשיבות מירבית ליצירת אווירה ותרבות דיגיטליות בארגון, גם אם החלטנו שמחלקת השיווק או כל יחידה אחרת תהיה הראשונה ב-pipeline. השיח הדיגיטלי המתפשט במסדרונות הארגון מביא איתו רוח של התחדשות וחדשנות בקרב כלל העובדים בקבוצה, מה שבהכרח מייצר התלהבות מדבקת ותחושת שותפות שנותנת רוח גבית ומנוף משמעותי למועמדים לטרנספורמציה. האווירה נוצרת ממספר פעולות תשתית כמו: יצירת החזון הדיגיטלי – המסמן את שאיפת בעלי ובכירי הקבוצה, בניה ויישום של תוכניות הדרכה והכשרה ליצירת שפה משותפת, ושיח רלוונטי בקרב כל הדרגים כולל הבכירים ביותר.

השיווק כמועמד האולטימטיבי

בניה ופיתוח של אסטרטגיה דיגיטלית מחייבים בחינה פנימית וחיצונית. הבחינה הפנימית כללה מחקרים שטרם נעשו בקבוצה, לזיהוי ליבת העסק, פרסונות, מסעות לקוח, נקודות מגע וזאת בראייה הוליסטית של עולמות האונליין והאופליין. כל אלה היוו נדבך משמעותי במיפוי פערי הפוטנציאל, המגבלות והאילוצים. משם, המשכנו לבניית אסטרטגיה ותכנית העבודה ליישום הטרנספורמציה עבור כל יחידות הקבוצה, בחלוקה לשני שלבים מרכזיים עוקבים: הקמת תשתיות והשאת ערך לקוח לטווח ארוך.

יישום: הדיגיטל מתעורר לחיים

מדובר בשלב קריטי, מאחר שעליו לספק תוצרים “שהארגון יכול לראות”. שלב זה טומן בחובו דילמות משמעותיות הנמדדות תחת סד של יכולות נדרשות, תקציב ולוחות זמנים. סקירת גישות שונות לניהול ויישום המרכיבים השונים בתכנית העבודה (אתר, מדיה וכו’) מסייעת לבחון ולבחור את הגישה האפקטיבית והמתאימה ביותר לארגון על מנת להשיג את המטרות והיעדים שנקבעו.

תוצאות

מצוינות. אך האלמנט החשוב והנכון יותר מהתוצאות עצמן הוא דווקא איך משמרים לאורך זמן את השאיפה המתמדת למצוינות, שקוראת תיגר על הצלחות ודואגת שלא נקפא על השמרים ונסתפק במצב הטוב הקיים – אלא נדבוק יום יום באיך לייצר השבחה מתמדת של התוצאות, גם אם זה אומר להביא דרך חשיבה קצת אחרת ממה שנהוג בארגון.

החיוביים והמעכבים

בואו נודה באמת: הדיגיטל נכנס כגוף זר לארגון וצריך לייצר לעצמו מקום בתוך הקיים, אז הוא מושך, גורר, הודף, משנה, מתקן, מחליף – תהליכים, שיטות, תכולות תפקידים, אחריות וסמכות – ומכאן, הדרך לקונפליקטים קצרה. דרך ההתמודדות של הארגון ובעיקר של מנהיגיו, היא שתקבע את מיצובו ועתידו של הדיגיטל בארגון ויותר מכך – את עתידו של הארגון עצמו. אך בסופו של יום האחריות מוטלת על מובילי הדיגיטל ויכולותיהם לרתום ולהביא ערך משמעותי ללא הפסק, זאת מאחר והם אלו שבפועל נפגשים עם החיוביים והמעכבים.

במקרה שלנו, המעכבים הגיעו במגוון צורות ודרכים, החל מ”הזזת הגבינה” ליחידה או בעל תפקיד ותשתיות שאינן מקבלות אישור לקחת חלק בתהליך (למרות שהן משמעותיות בו), דרך בחירת ספקים שאינם נמצאים בכפיפה אחת לנורמה הנהוגה בארגון, ועד לריבוי ממשקי עבודה.

לצד אלה, יש את הקולות החיוביים והתומכים שמספקים רעיונות חדשים באופן עצמאי, אך יותר מכל הסמן הימני להצלחת המהלך הוא כשיחידות אחרות מבקשות להיכלל בתכניות העבודה והבעלים של החברה והמנכ”ל שלה מבקשים לכלול את תהליך הטרנספורמציה וביצועיו במוצג להם. 

רוצים ללמוד מה-best practices שלי איך טרנספורמציה בתהליך מובנה, הופכת חברה למובילה במרחב הדיגיטלי? בואו להרצאה שלי, שתתקיים במסלול האסטרטגי בנקסט קייס.


לשיתוף הפוסט לחצו כאן

תודה רבה על השיתוף ! 

עשו לנו לייק ותמיד תהיו מעודכנים:

 

שתפו את הפוסט עם חברים